Van je vrienden moet je het hebben

De inhoud van kunst wordt tegenwoordig bepaald door onze vrienden op het internet.

Of je werk wordt bekeken op Youtube of Vimeo hangt af van je hoeveelheid vrienden en of je de sociale media wel ten volle benut.
De kunstenaar in zijn of haar ivoren toren is voorgoed gestorven.
De schrijver twitter over plotlijnen en namen van hoofdpersonen.
De componist vernoemt zijn nieuwste creatie naar de origineelste twitteraar.
De kunstenaar van tegenwoordig is je reinste marketeer en onderhoudt nauw contact met zijn publiek. Want de afstand tussen kunstenaar en publiek moet en zal kleiner.

Daarom rennen we ook met zijn allen achter de nieuwste trends aan: we werken allemaal met duurzame producten, we MOETEN een mobiele app en onze nieuwste productie komt zonder overheisdssubsidie tot stand, deze laatste trend meer noodgedwongen dan bewuste keuze. Want dat wil het publiek graag horen.

Het publiek bepaalt mede de inhoud van onze kunstwerken, want anders kopen ze het niet. En klant is koning, dat is tenslotte het motto van elke verkoper.

Is dit een heel nieuw hoofdstuk in de manier waarop kunst tot stand komt of zitten we straks met een hoop huilende kunstenaars op de banken van de psychologen met een identiteitscrisis?

Comments are closed.